Blauwdruk Kanker en Werk

Van de bedrijfsarts wordt verwacht dat hij de Blauwdruk Kanker en Werk kan toepassen in de praktijk. De Blauwdruk Kanker en Werk is ontwikkeld door de NVAB, Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid, CBO en NFK.

De Blauwdruk Kanker en Werk is hier te downloaden.

Belangrijkste aanbevelingen o.a. uit de Blauwdruk Kanker en Werk:


  • Leg vanaf de diagnose al contact. Indien de komst naar de bedrijfsarts te belastend is leg dan telefonisch contact. Leg bij dit contact de nadruk op wat u als bedrijfsarts voor uw cliënt met kanker kan doen. Leg het eerste contact niet via een standaard verzuimbrief.

  • Bespreek met uw cliënt met kanker diens wensen ten aanzien van communicatie op de werkvloer met collega’s en leidinggevende.

  • Inventariseer de korte en lange termijn gevolgen van de behandeling van kanker. Ook als het een cliënt betreft die in zijn jeugd behandeld is voor kanker. Via www.oncoline.nl zijn alle oncologische richtlijnen te downloaden.

  • Inventariseer welke fysieke en psychologische factoren het functioneren in het werk van een cliënt met kanker kan beïnvloeden.

  • Ook als uw cliënt met kanker weer aan het werk is, blijft u contact houden. Voor uw cliënt begint dan pas de verwerking en zijn er mogelijk langdurige klachten zoals vermoeidheid. Een patiënt met kanker blijft gemiddeld genomen 5 jaar onder controle staan in het ziekenhuis. Dit kan spanning en onzekerheid met zich meebrengen. Bovendien neemt de aandacht en steun uit zijn omgeving af terwijl hij daar nog wel behoefte aan kan hebben.

  • Hier kunt u de patiëntvertaling van de blauwdruk vinden: de folder 'Wat en hoe bij kanker en werk'. Geef deze folder mee aan uw cliënt.
‘Kankerpatiënten komen steeds minder vaak in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheids-uitkering. Daarom moeten ze ook steeds vaker weer aan het werk.’
Guus, 55, verzekeringsarts.