Wanneer een werknemer ziek is gemeld, krijgen zowel de werknemer als de leidinggevende te maken met de Wet Verbetering Poortwachter. Hier vindt u de belangrijkste punten met betrekking tot deze wet.
De Wet Verbetering Poortwachter
Wanneer een werknemer ziek is gemeld, krijgen zowel de werknemer als de leidinggevende te maken met de Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet is gericht op het terugdringen van langdurig verzuim en schrijft voor wie wettelijk wat moet doen en wanneer. Zowel de werknemer als de leidinggevende hebben hierin rechten en plichten.
Volgens de Wet Verbetering Poortwachter moet een leidinggevende twee jaar lang minimaal 70% van het laatste loon doorbetalen. Wanneer na twee jaar niet kan worden aangetoond dat de leidinggevende zich volgens de verplichtingen van de Wet Verbetering Poortwachter heeft ingespannen om een werknemer weer aan het werk te helpen, dan is hij verplicht om ook het derde jaar loon door te betalen.
De procedure van de Wet Verbetering Poortwachter is als volgt:
Week 1: Ziekmelding
De werknemer meldt zich ziek bij zijn leidinggevende. Vervolgens meldt de leidinggevende zijn werknemer ziek bij de bedrijfsarts of arbodienst. De bedrijfsarts of arbodienst neemt dan contact op met de werknemer.
Goed om te weten:
- De werknemer is niet verplicht aan zijn leidinggevende te vertellen dat hij kanker heeft. Wel is hij verplicht te vertellen waarom hij niet kan komen werken.
- Hij kan bijvoorbeeld zeggen: “De dokter heeft vastgesteld dat ik ernstig ziek ben. Ik moet langdurig behandeld worden en daardoor kan ik nu niet werken.”
- Op de dag van de eerste ziekmelding start de Wet Verbetering Poortwachter. Zodra de werknemer vier weken aaneengesloten werkt vervalt deze eerste dag ziekmelding.
Week 6: Probleemanalyse
Als de werknemer bijna 6 weken ziek is, heeft hij een gesprek met de bedrijfsarts of arbodienst. Er wordt vastgesteld wat hij nog wel kan en wat niet. Dit heet de probleemanalyse.
Goed om te weten:
- Het
is belangrijk dat de leidinggevende begint met de aanleg van een
dossier waarin alle afspraken die over de re-integratie gemaakt worden,
vastgelegd worden: het re-integratiedossier. - Het
re-integratiedossier heeft de werknemer nodig om na twee jaar ziekte een
WIA-uitkering aan te vragen. Ontbreekt er iets of is het niet voldoende
uitgewerkt? Dan moet de leidinggevende na twee jaar ziekte het loon
langer doorbetalen.
Week 8: Plan van aanpak
Uiterlijk in de achtste week dat de werknemer ziek is maakt hij samen met zijn leidinggevende een plan van aanpak. Hierin staat wat zowel de werknemer als de leidinggevende gaan doen om ervoor te zorgen dan de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk kan.
Goed om te weten:
- De werknemer en leidinggevende kiezen samen een casemanager. Deze
casemanager zorgt ervoor dat de meningen van beide partijen in het plan
worden opgenomen en begeleidt de uitvoering. - In het plan van aanpak staat:
- Wat het doel van werkhervatting is: Werkhervatting in oude functie; Werkhervatting in een andere functie bij u als werkgever; Werkhervatting in een andere functie bij een andere werkgever.
- Wanneer uw werknemer weer aan het werk kan.
- Voor hoeveel uur uw werknemer weer aan het werk kan.
- Welke taken uw werknemer dan zal uitvoeren.
Week 42: Ziekmelding bij UWV
Week 52: Eerstejaarsevaluatie
Als de werknemer bijna één jaar ziek is stelt hij samen met zijn leidinggevende en de casemanager een eerstejaarsevaluatie op. Hierin staat hoe de re-integratie van de zieke werknemer tot nu toe is verlopen.
Goed om te weten:
- De bedrijfsarts heeft
ook een grote rol in het re-integratietraject. Daarom wordt het
aanbevolen om ook hem bij deze evaluatie te betrekken. - In de
eerstejaarsevaluatie wordt ook vastgelegd wat het doel van de
werkhervatting is: Blijft de werknemer in zijn oude functie, gaat hij
naar een andere functie of misschien een ander bedrijf?